Victormanship

HEJ!

Had två extra dagar ledigt, så börjar inte skolan förrän imorgon! Vart alltså ledig idag så jag kom till stallet vid typ 13:30. Har aldrig varit så tidigt i stallet :P Alla hästarna låg typ och sov, vågade inte gå in och mocka hos dem... Men jag hittade massor av bajs utanför också! Tyvärr så hade jag ju självklart tagit skottkärran som hade punktering... och jag upptäckte det inte förrän jag hade hela full med bajs! Så jag kämpade med att dra ut den ur hagen, men sen så pallade jag inte dra den hela vägen till gödselstacken så jag lastade över allt bajs till en annan skottkärra och gick och tömde den istället :)

Förra veckan så fick Victor inte ridas så då tömkörde jag, men jag var inte säker på att han fick ridas den här veckan heller så jag smsade Sandra och frågade men hon svarade inte förrän mycket senare (han fick tydligen ridas nu! :D). Eftersom jag inte visste då tog jag det säkra före det osäkra och jobbade från marken istället. Innan jag åkte hade jag läst i boken "Horsemanship från grunden" (bra bok för oss nybörjare i horsemanship, av Sven Forsström) så jag tänkte att det var ju en bra idé att öva lite på det! När jag skulle borsta av honom släppte jag grimskaftet och lät honom stå obunden ("Ground tie"), det har Sandra visat mig innan så det visste jag att han klarade av (fast ibland flyttade han på sig :P). När jag skulles gå in i sadelkammaren för att hämta repgrimman och ledrepet knöt jag dock fast honom, litar inte helt på att han står still när jag inte är där...

Övade först på att han skulle gå bredvid mig i lagom takt och stanna när jag stannade, det gick faktiskt ganska bra! I alla fall med halterna, han ville inte riktigt gå lika snabbt som jag gick men när jag gick långsammare gjorde han det också :P Sen gjorde jag lite vändningar för att flytta undan fram- och bakdelen. Det gick också väldigt bra! (Börjar misstänka att Victor är lite pro på det här med horsemanship). Så jag gjorde vändningarna i både höger och vänster varv, och jag gick på både höger och vänster sida. När han puttade undan mig eller gjorde något annat fel tillrättavisade jag honom genom att ställa mig framför och skaka ledrepet horisontellt (höger-vänster) då ryggade han och tuggade/slickade sig om munnen! Övade också på att vidröra honom överallt med ledrepet, när jag kom till bakdelen flyttade han undan den direkt så han är nog lite känsligare där. Travade sedan runt på volt och på fyrkantsspåret, mycket jobbigare att springa bredvid än att sitta på! x_x övade på att trava långsamt och snabbt (Victor tyckte inte särskilt mycket om när det gick snabbt... det gjorde iofs inte jag heller...). Han stannade från trav när jag stannade! :D
Sedan fick jag honom att gå runt mig på en volt (som i longering, fast en mycket mindre volt) genom att svinga ledrepet mot bogen. När jag svingade det gick han snabbare och när jag skakade ledrepet så gick han (typ...) långsammare. När jag försökte göra halt så stannade han inte på voltspåret utan gick in till mig i mitten... så det behöver övas mer på, men annars gick det bra i båda varven!

Avslutade med att leda ut honom bara en kort bit, han spratt till när en cyklist körde förbi men annars gick det också bra. Det fanns mycket att titta på där ute så han var inte lika uppmärksam på mig, vilket resulterade i att han några gånger gick rakt in i mig och så fick jag rygga honom igen.

Phew! Förra inlägget blev så kort så jag tänkte kompensera genom att göra det här lite längre! :P
Vet att jag inte lagt upp så mycket bilder, det beror på att jag inte orkat ladda in dem datorn men nu när jag bytt dator bjuder jag på de här färska bilderna tagna idag, enjoy!! :)


Eftermiddagslur







Ute i hagen (när alla hade vaknat)













På volten









Ute


Ses nästa tisdag! :D

Kramar Ebba

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0