Lite hjälp!?

Som ni kanske vet har victor svårt att hålla formen i tempoväxlingar och i hans galopp. Han har gjort STORA framsteg. Men jag har tänkt på att ca  gång varje eller varannan rida eller longera/tömköra med någgon slags hjälptygel så att han bygger muskler 100% av träningen! det låter lite oproffsigt att rida med hjälptygel men jag vill minb häst bästa och få honom ordentligt musklad. Så vilken ska jag ha graman eller en enkel "halsförlängare"?

Gramantygel

Används försiktigt av kunniga ryttare för att hjälpa hästen att komma i rätt form. Fästes i sadelgjorden och löper genom bettringarna, samma tygelfattning som vid ridning på kandar. Är bättre än halsförlängaren för en skicklig ryttare då det är enkelt att ge efter på en gramantygel.




Varför använda hjälptyglar?

Alla hjälptyglar (utom martingal) används för att hästen skall arbeta i rätt form genom att trampa under sig, höja ryggen och böja på nacken. En häst som inte går i rätt form har ofta dåliga ryggmuskler. Att hästen böjer på nacken behöver inte betyda att den trampar under sig och jobbar på rätt sätt.


Kommentarer
Postat av: ronja

Jag tycker att gramanen är snällare! Det är lättare att kunna lätta när hästen gör rätt och det är också lättare att växla mellan högre och lägre form med en graman medans snodden (halsförlängare) hela tiden håller huvudet på samma plats. Sen tycker jag att graman är mer praktiskt för då har man ju hjälpen i handen för om man t.ex. vill ge lång tygel slipper man spänna upp som man måste med snodden.

Däremot är det nog svårare att rida med graman om man inte är van att rida med två tyglar, lätt att lära sig men man bör vara försiktig med alla "hjälpmedel". Det är min åsikt! :)

2011-02-11 @ 22:24:31
URL: http://ronjagrahn.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0